درباره ما

درباره ما

موسسه یاریگران کودکان کار پویا..
در بهار سال 1393 برای تحقق اموزش همه جانبه ی کودکان محله‌ی دروازه غار تاسیس شد.این موسسه در سه بخش آموزش،روانشناسی،و مددکاری اجتماعی به ارائه خدمات به کودکان در معرض اسیب دروازه غار می پردازد.موسسه کودکان در معرض اختلال یادگیری و مشکلات یادگیری را در دو سطح پیش دبستان و دبستان می پذیرد.

ماموریت موسسه پیشگیری و درمان مشکلات و اختلالات یادگیری در کودکان در معرض آسیب و ارائه خدمات آموزش پایه به آنهاست.

آنچه که به عنوان چشم انداز در پیش روی موسسه است برترین مرکز پیشگیری و درمان اختلال یادگیری کودکان در معرض آسیب مبتنی بر رعایت مفاد پیمان نامه ی جهانی حقوق کودکان در کشور است.

بخش مدیریت ارتباطات موسسه:مدیریت ارتباط موسسه ی یاریگران کودکان کار پویا تلاش می کند تا با تدوین استراتژی و ساختار مناسب ،بتواند روابط نزدیکی رابا جامعه و دولت برای دستیابی با اهداف مورد نظرش جهت جذب منابع مالی و انسانی ایجاد نمایدتا اینگونه به گسترش کانال های ارتباطی بین سازمان ها و ذینفعان بپردازد و به پذیرش عمومی برای آنچه که انجمن پویا به عنوان ماموریت خودش تعریف کرده است،دست یابد.
باید افزود که شورای مدیریت ارتباطات می کوشد تا منافع موسسه را در روابط درون سازمانی و برون سازمانی حفظ و تضمین کند.
بخش آموزش موسسه:
این بخش در زمینه اموزش پیش از دبستان و ایتدایی فعال است.همواره تلاش شده است تا به نیازهای بنیادین و اساسی کودک توجه ویژه ای شود و محیط اطراف وی به فضای خانه و خانواده شبیه باشد.همچنین سعی و تلاش این بخش همواره بر این بوده است که در آموزش غیر مستقیم به کودک از هنر و ادبیات استفاده ی ویژه ای شود.روشی آموزشی این بخش رویکرد کل نگر والدورف است که انسان را به عنوان موجودی کامل و دارای ابعاد و جنبه ها و لایه های وجودی مختلف می بیند.این رویکرد هدف از اموزش را فراهم کردن فرصت پرورش همه جانبه انسان می داند و می کوشد جنبه ی احساسات ،اندیشه و ارداده را در وجود کودکان به گونه ای هماهنگ ایجاد کند تا اینگونه نهایت ظرفیت وجودی هر فرد پرورش یابد.

روند درمان اختلالات یادگیری در موسسه:
مشخصه اختلالات یادگیری در کودک یا نوجوان عدم پیشرفت تحصیلی در زمینه ی خواندن،نوشتن،یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی کودک است.برای کودکان دچار اختلالات یادگیری اغلب دشوار است پا به پای همسالانشان در برخی موضوعات تحصیلی پیش روند،اما در سایر موضوعات و مواد درسی عملکرد خوبی دارند.اختلالات یادگیری سبب می شود پیشرفت کودکان کمتر از حد مورد انتظار بر اساس توان بالقوه و فرصت های اموزشی باشد.اختلالات یادگیری اغلب سبب می شوند روند تحصیل برای کودک عذاب آور شود و در برخی موارد منجر به دلسردی، پایین آمدن عزت نفس، سرخوردگی و روابط ضعیف با همسالان شود.

مراحل ارزیابی و درمان کودکان دارای اختلال یادگیری موسسه:
در تشخیص اختلالات یادگیری باید بین میزان پیشرفت و هوش تفاوت چشمگیری وجود داشته باشد و پیشرفت فرد در مقایسه با اکثر کودکان همسن خود به میزان قابل توجهی ضعیف باشد.
نخست برای شناسایی و ارزیابی دقیق کودکان مشکوک به اختلال یادگیری آزمون های تخصصی گرفته میشود سپس جهت پیشگیری و درمان اختلالات یادگیری برنامه های آموزشی به صورت انفرادی یا گروه های کوچک آغاز می گردد.

بخش مددکاری موسسه:
مددکار اجتماعی، متخصصان و افراد حرفه ای را نسبت به وضعیت و نیاز های کودک در موسسه درگیر می کند و خانواده را در برنامه درمانی و حمایتی همراه می سازد. مددکار اجتماعی تلاش می کند مواردی را که بر مشارکت منابع اجتماعی( فرد، خانواده، جامعه و مراکز دیگر) در موسسه تاثیر گذارند، شناسایی کند و با آنها ارتباط برقرار نماید تا اینگونه از کودکان تحت پوشش، حمایت کند. تلاش مددکاران اجتماعی، حفظ و نگهداشتن کودکان در معرض آسیب در روند رشد فردی و اجتماعی کودک است.

خدمات مددکاری اجتماعی در موسسه یاریگران کودکان کار پویا:

ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری:
این خدمات شامل برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی نظیر مهارت های زندگی، پیشگیری از کودک آزاری و … در راستای پیشگیری از آسیب های احتمالی و در نهایت کاهش آسیب و بهبود کیفیت زندگی است.

ارائه خدمات درمانی – دارویی:
بخش مددکاری اجتماعی وضعیت سلامت جسمی کودکان تحت پوشش را ارزیابی میکنند و در صورت نیاز اقدامات لازم درمانی را انجام می هد. این بخش به کودکانی که به روانپزشک ارجاع داده می شوند هم خدمات می دهد.

ارائه خدمات رفاهی- بهداشتی:
مددکاری اجتماعی بر تغذیه سالم( صبحانه- میان وعده و ناهار) در موسسه نظارت می کند و نیازهای کودک و خانواده را برای تهیه پک های بهداشتی؛ پوشاک، کفش و… ارزیابی می کند.

حمایت های تحصیلی:
مددکار اجتماعی شرایط و امکانات بهتر را برای تحصیل کودک در مدارس دولتی و سایر مراکز بعد از جدا شدن موسسه، تسهیل می بخشد.