روایت پویا

هزینه درمان اتباع افزایش یافته است

هزینه‌های درمانی این روزها افزایش یافته است و اوضاع برای اتباع سخت‌تر از ایرانی‌ها. هزینه درمان اتباع افزایش یافته است و به تبع کودکان دانش‌آموزان مؤسسه یاریگران کودکان کار پویا نیز برای درمان دچار مشکل شده‌اند.

رحیمه دانش‌آموز هفت‌سالۀ مؤسسه‌‌ماست که یک سال پیش، همراه خانواده از افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند. او از بدو تولد دچار خون‌دماغ شدید بوده است.

فقدان اوراق هویتی مشکلات درمان اتباع را بیشتر کرده است

امروز برای درمان بیماری‌اش همراه او و مادرش راهی بیمارستان … شدیم. ولی قصه به همین سادگی‌ پیش نرفت. متصدی پذیرش به هنگام درخواست نوبت تقاضای کارت ملی کرد. علی‌رغم توضیح من دربارۀ اینکه بیمار فاقد اوراق هویتی است، او را پذیرش نکرد. مدتی است قانون تغییر کرده و هزینه پذیرش اتباع در مراکز درمانی چندبرابر گران‌تر شده.

متصدی پذیرش در پاسخ به اعتراض من، گفت از دست او کاری بر نمی‌آید و پیشنهاد داد به ساختمان دیگر بیمارستان بروم و با مسئول پذیرش اتباع، صحبت کنم. بعد از بالا و پایین رفتن در طبقات مختلف، در نهایت پزشک قبول کرد که بیمار را بدون پذیرش، ویزیت کند.

به عنوان یک مددکار اجتماعی، همواره دغدغه‌ سلامتی کودکان را دارم. دیدن رنج آن‌ها به دلیل مشکلات مالی وناتوانایی‌شان در پرداخت هزینه‌های درمان، برایم تلخ و طاقت فرساست. اکنون با شکل‌گیری قوانین دست‌وپا گیر، مشکلات چند برابر شده است و نگرانی‌ها بیش‌تر.

هنگام خروج از بیمارستان به چهرۀ خسته رحیمه و مادرش نگاه کردم. هیچ حرفی نداشتم جز  عذرخواهی‌کردن از آن‌ها بابت تمام بی‌مهری‌مان.

نیکی ثابتی مددکار مؤسسه یاریگران کودکان کار پویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *