معرفی واحد روانشناسی مشکلات و اختلالات یادگیری

معرفی واحد روانشناسی مشکلات و اختلالات یادگیری
روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است؛ این علم با همه جوانب زندگی انسان در ارتباط است و کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که از «علم روان شناسی» بی‌نیاز باشد. به همین دلیل کسب آگاهی و اطلاع از این دانش پویا ضروری است.
بخش روانشناسی موسسه یاریگران کودکان کار پویا با مجموعه ای از متخصصین حوزه سلامت روان به همراه تیمی کارآمد و به روز در زمینه روانشناسی کودک و مدارس آگاه از آسیب جهت بر طرف کردن نیازهای موسسه در زمینه های مختلف روانشناختی در حال ارائه خدمت به موسسه می باشد.
از جمله برنامه های این بخش برگزاری جلسات گروهی و فردی درمانی توسط متخصصین آموزش دیده و متبحر در زمینه مورد نظر و برگزاری کارگاه های آموزشی و … برای دست یافتن به زندگی بهتر و شادتر است.
اهداف
زندگی در شرایط آسیب و کار برای کودکان از جمله عوامل خطری است که با احتمال بالای شکل گیری برخی آسیب های روانی یا مشکلات هیجانی رفتاری در کودک همراه است. از جمله ی این عوامل خطرها می توان به فقر، محیط خانوادگی آشفته، سوء تغذیه، خشونت خانگی، نبود امکانات آموزشی و … اشاره کرد. این عوامل به همراه بسیاری موارد معلوم و نامعلوم دیگر می‌¬توانند در جریان رشد و تحول کودک اختلال ایجاد کنند و مانع از طی شدن روند طبیعی رشد کودک گردند. چنین مشکلاتی کودک و خانواده و جامعه را دچار چالش‌های جدی می‌کنند. نمود این مشکلات می‌تواند به صورت اختلالات رفتاری، اختلالات اضطرابی و خلقی، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی، مشکلات تحصیلی و اختلالات

یادگیری، مشکلات ارتباطی، اوتیسم و … خود را نشان دهد که مستلزم مداخله بهنگام هستند. بخش روانشناسی موسسه در پی ارائه خدمات با کیفیت در جهت این مداخلات بهنگام است.
همکاران:
سرپرست:
کامران گرگی مله گاله، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
داوطلبین:
نجمه زیودار، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
پروین محمدی، کارشناس ارشد روانشناسی آموزش کودکان استثنایی
آزاده بنی اسد، کارشناس ارشد روانشناسی
سنا محسن پور، کارشناش ارشد روانشناسی تربیتی
خدمات بخش روانشناسی
خدمات این بخش شامل سنجش بالینی، ارزیابی و تشخیص، معاینه وضعیت روانی کودکان، ارائه مداخلات رواندرمانی و آموزشی می باشد.
v ارزیابی و تشخیص: گام نخست برای رفع مشکلات شناسایی آنهاست، بنابراین تشخیص مشکلات و نقاط ضعف و قوت کودکان مهمترین گام برای درمان است. برای این منظور با بررسی تاریخچه رشدی و خانوادگی، رفتاری، هیجانی و شناختی و کاربرد آزمون های مناسب به تشخیص مشکلات و اختلالات دست می یابیم و بر این اساس برنامه درمانی مناسب برای ارتقای توانمندی های کودک و کاهش ناتوانی ها تدارک دیده می شود.
1- ارزیابی تخصصی کودکانی که از بخش آموزش و مددکاری موسسه ارجاع می شوند.
2- ارزیابی تخصصی پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که از مدارس دیگر به موسسه یاریگران ارجاع شده اند؛ جهت جایگذاری در کلاس ها.
3- بررسی تاریخچه رشدی و خانوادگی کودکانی که به این بخش ارجاع می شوند.
4- بررسی مشاهده ای کلاس های درس و شناسایی مشکلات رفتاری کودکان
v رواندرمانی: رواندرمانگر های کودک معمولا کودکان را در جلسات فردی یا همراه سایر اعضای خانواده ملاقات می کنند. بر حسب سن، ارتباط درمانی از طریق گفتگو یا بازی پیش می رود. بازی مسیر اصلی تعامل با کودکان و راه دستیابی به دنیایی درونی آنهاست و همانطور که از طریق بازی می توان به مشکلات کودکان آگاهی یافت، از همین مسیر نیز می توان برای درمان مشکلات استفاده کرد.
1- تدوین برنامه درمانی برای مشکلات شناسایی شده
2- انجام مداخلات ویژه کودکان
بازی درمانی
در درمان کودکان، بازی به عنوان یک وسیله ارتباطی به کار می رود. درمانگر در طول بازی درمانی، جوی سرشار از پذیرش و همدلی فراهم می آورد تا کودک در این جو آنقدر احساس امنیت کند که به کشف احساساتش بپردازد. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا میکند و به وسیله آن می توانند اعتماد به نفس و روحیه استقلال طلبی را در خود پرورش دهد. آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند. روز های پنجشنبه برای دانش آموزان پایه سوم و چهارم کلاس بازی درمانی با همکاری سرکار خانم زهرا صیادی برگزار می شود.
هنر درمانی
هنردرمانی می تواند از طریق فراهم سازی یک روش ارتباطی غیر مستقیم با دیگران برای کودکان مفید واقع شود. زمانی که فرد نمی تواند از کلام به منظور بیان مقاصد و احساسات خود استفاده کند، هنر می تواند به عنوان ابزاری موثر و کارا این خلاء را پر کند. هنر درمانی ابزاری مناسب جهت ابراز هیجان ها و احساسات، برقراری ارتیاط مناسب، تقویت عزت نفس و بهبود رفتارهای اجتماعی در کودکان می باشد. بدین منظور برای دانش آموزان پایه اول بازمانده از تحصیل، پایه دوم و سوم هشت جلسه موسیقی درمانی با همکاری دکتر محمدرضا پازوکی و همکاران ایشان برگزار شد. از مزایای برگزاری این دوره می توان به آشنایی کودکان با سازهای کوبه ای، آشنایی با ریتم ها، همکاری و هم نوازی، بیان احساسات، تعامل گروهی و رعایت نوبت اشاره کرد.
v کارگاههای آموزشی: به منظورآموزش و توانمندسازی کارکنان و داوطلبان موسسه یاریگران کودکان کار پویا؛ همچنین آگاهی و شناخت از سطح رشدی کودکان، مشکلات و اختلالات دوران کودکی، آگاهی از شرایط آسیب و … دوره های آموزشی برگزار می شود.
کارگاههای برگزار شده:
1- برگزاری کارگاه یک روزه اختلالات تشخیص، ارزیابی و مداخلات اختلالات یادگیری برای گروه آموزش و روانشناسی
2- نمایش فیلم مرتبط با ختلالات یادگیری
3- آموزش داوطلبین بخش روانشناسی
کارگاههای در دست برگزاری:
آموزش گام‌به‌گام پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی و خود‌مراقبتی به کودکان (ویژه مربیان و کودکان)

v مستند سازی و تولید محتوا: به منظور داشتن پرونده، تهیه محتوا و ارزیابی کیفی خدمات بخش روانشناسی گزارش نویسی برای هر کودک که به این بخش ارجاع می شود، انجام می شود.
1- تدوین فرمت و راهنما برای گزارش نویسی موردی
2- تدوین راهنما برای گزارش های آزمون های شناختی
3- تهیه کدهای دانش آموزی جهت حفظ اسرار مراجعین کودک
پژوهش
دعوت به همکاری پژوهشی
از پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند جهت انجام پژوهش در جمعیت کودکان کار، کودکان شرایط آسیب، کودکان دوزبانه و مهاجر در زمینه های استاندارد ساختن ابزارهای ارزیابی، بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی، تهیه و تدوین پرتکل های مداخله ای آموزشی و درمانی و بررسی اثربخشی آنها با شرایط زیر دعوت به همکاری می نماید.
دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی
امکان حضور هفتگی
قبولی در مصاحبه حضوری
متعهد بودن به اساسنامه موسسه یاریگران کودکان کار پویا